Veelgestelde vragen huurder

Hoe werkt het huren via Marktpand?

Stap 1: Vind je een woning op Marktpand.nl waar je graag wilt bezichtigen?

Stap 2: In de advertentie meld je, je aan voor een bezichtiging.

Stap 3: Marktpand en eigenaar bekijkt of je een match bent met de woning.

Stap 4: Als jij een match bent met de woning sturen we je een definitieve uitnodiging met:

• Adres van de woonruimte

• Datum & tijdstip van de bezichtiging

• Contact gegevens van de verhuurder

Stap 5: Zorg dat je op tijd aanwezig bent op de bezichtiging.  De verhuurder zal aanwezig zijn.

Ben je verlaat of afwezig laat dit de verhuurder minimaal 60 minuten vooraf de bezichtiging per e-mail weten.

Stap 6: Mocht je na de bezichtiging interesse hebben om de woonruimte te huren?

Stuur dan een e-mail uiterlijk de volgende dag voor 10:00uur naar de verhuurder.

In deze e-mail vertel je:

• Wie je/ jullie zijn.

• Met hoeveel personen je/ jullie zijn.

• Of je/ jullie huisdieren hebben.

• Wat je/ jullie doen voor werk.

• Heb je/ jullie een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd of bepaalde tijd of ben je ondernemer.

• Waar je/ jullie werken.

• Wat je/ jullie maandelijkse inkomsten zijn.

• Voor hoelang je/ jullie willen huren.

Stap 7: Van de verhuurder verneem je de toewijzing.

Stap 8: Administratieve afhandeling en huurcontract wanneer je de woning mag huren.

• Of verhuurder regelt dat onderling zelf

• Of de afhandeling gaat via Marktpand

Stap 9: Wanneer Marktpand de administratieve afhandeling regelt, neemt Marktpand contact met je op per e-mail. Wij sturen je een link van huurcheck met het verzoek om een profiel aan te maken en onderstaande documenten te uploaden zoals:

Als je in loondienst bent:

• Kopie ID

• Drie Recente loonstroken

• Getekend arbeidscontract

• Werkgeversverklaring

• Kopie bankpas

• Kopie bankafschrift waar salaris op gestort wordt

• Kopie WA (aansprakelijkheidsverzekering) polis

• Verhuurdersverklaring huidige verhuurder

Als je ondernemer bent:

• Kopie ID (passpoort of identiteitskaart)

• Jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar

• Uittreksel Kamer van Koophandel

• (bij freelancer) intentieverklaring van opdrachtgever(s)

• Kopie bankpas

• Kopie bankafschrift waar salaris op gestort wordt

• Kopie WA (aansprakelijkheidsverzekering) polis

• Verhuurdersverklaring huidige verhuurder

Als je student bent:

• Kopie ID (passpoort of identiteitskaart)

• Bewijs van Duo

• Bewijs van studie/ opleiding

• (indien bijbaan) salarisstrook

• (indien bijbaan) arbeidscontract

• (indien bijbaan) werkgeversverklaring

• Garantstelling van ouders/verzorgers/ anders

• Kopie bankpas

• Kopie bankafschrift waar Duo/salaris op gestort wordt

• Kopie WA (aansprakelijkheidsverzekering) polis

• Verhuurdersverklaring huidige verhuurder

Stap 10: Zorg dat je alle  gevraagde stukken binnen 3 dagen aanlevert. Marktpand zal jouw stukken controleren op betrouwbaarheid.

Stap 11: Marktpand stelt het huurcontract op. Je krijgt deze per e-mail toegestuurd. Bij akkoord kun je het huurcontract digitaal ondertekenen.

Stap 12: Je doet samen met de verhuurder de incheck en sleuteloverdracht van je nieuwe woonruimte. Maak bij incheck en oplevering van de woonruimte foto’s van de staat van de woonruimte. Noteer eventuele gebreken en deel deze informatie en foto’s met je verhuurder.

Gefeliciteerd en veel plezier in je nieuwe woonruimte!

Hoe meld ik mij aan voor een bezichtiging?

Stap 1: Vind je een woning op Marktpand.nl waar je graag wilt bezichtigen?

Stap 2: In de advertentie meld je je aan voor een bezichtiging.

Stap 3: Marktpand zoekt uit of je een match bent met de woning.

Stap 4: Als jij een match bent met de woning sturen we je een definitieve uitnodiging met:

• Adres van de woonruimte

• Datum & tijdstip van de bezichtiging

• Contact gegevens van de verhuurder

Stap 5: Zorg dat je op tijd aanwezig bent op de bezichtiging.  De verhuurder zal aanwezig zijn.

Ben je verlaat of afwezig laat dit de verhuurder minimaal 60 minuten vooraf de bezichtiging per e-mail weten.

Hoe weet ik of ik definitief word uitgenodigd voor een bezichtiging?

Stap 1: Vind je een woning op Marktpand.nl waar je graag wilt bezichtigen?

Stap 2: In de advertentie meld je, je aan voor een bezichtiging.

Stap 3: Marktpand zoekt uit of je een match bent met de woning.

Stap 4: Als jij een match bent met de woning sturen we je een definitieve uitnodiging met:

• Adres van de woonruimte

• Datum & tijdstip van de bezichtiging

• Contact gegevens van de verhuurder

Stap 5: Zorg dat je op tijd aanwezig bent op de bezichtiging.  De verhuurder zal aanwezig zijn.

Ben je verlaat of afwezig laat dit de verhuurder minimaal 60 minuten vooraf de bezichtiging per e-mail weten.

Hoe weet ik waar en hoe laat ik precies moet zijn voor een bezichtiging?

Stap 1: Vind je een woning op Marktpand.nl waar je graag wilt bezichtigen?

Stap 2: In de advertentie meld je, je aan voor een bezichtiging.

Stap 3: Marktpand zoekt uit of je een match bent met de woning.

Stap 4: Als jij een match bent met de woning sturen we je een definitieve uitnodiging met:

• Adres van de woonruimte

• Datum & tijdstip van de bezichtiging

• Contact gegevens van de verhuurder

Stap 5: Zorg dat je op tijd aanwezig bent op de bezichtiging.  De verhuurder zal aanwezig zijn.

Ben je verlaat of afwezig laat dit de verhuurder minimaal 60 minuten vooraf de bezichtiging per e-mail weten.

Wanneer en met wie heb ik de sleuteloverdracht?

Stap 1: Wanneer je alle gevraagde stukken hebt aangeleverd.

Stap 2: Het huurcontract is ondertekenend

Stap 3: De volledige betaling van huur en waarborgsom dient vooraf de sleuteloverdracht voldaan te zijn.

Doe je samen met de verhuurder de incheck en sleuteloverdracht van je nieuwe woonruimte. Maak bij incheck en oplevering van de woonruimte foto’s van de staat van de woonruimte. Noteer eventuele gebreken en deel deze informatie en foto’s met je verhuurder.

Gefeliciteerd en veel plezier in je nieuwe woonruimte!

Wie doet de bezichtiging?

De verhuurder doet zelf de bezichtiging van de woonruimte.

Ik wil de woning huren die ik heb bezichtigd, wat moet ik doen?

Stap 1: Mocht je na de bezichtiging interesse hebben om de woonruimte te huren?

Stuur dan een e-mail uiterlijk de volgende dag voor 10:00uur naar de verhuurder.

In deze e-mail vertel je:

• Wie je/ jullie zijn.

• Met hoeveel personen je/ jullie zijn.

• Of je/ jullie huisdieren hebben.

• Wat je/ jullie doen voor werk.

• Heb je/ jullie een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd of bepaalde tijd of ben je ondernemer.

• Waar je/ jullie werken.

• Wat je/ jullie maandelijkse inkomsten zijn.

• Voor hoelang je/ jullie willen huren.

Stap 2: Van de verhuurder verneem je de toewijzing

Ik mag de woning huren, hoe nu verder?

Stap 1: Van de verhuurder verneem je de toewijzing

Stap 2: Administratieve afhandeling en huurcontract wanneer je de woning mag huren:

• Of verhuurder regelt dat onderling zelf

• Of de afhandeling gaat via Marktpand

Stap 3: Wanneer Marktpand de administratieve afhandeling regelt, neemt Marktpand contact met je op per e-mail. Wij sturen je een link van huurcheck met het verzoek om een profiel aan te maken en onderstaande documenten te uploaden zoals:

Als je in loondienst bent:

• Kopie ID

• Drie Recente loonstroken

• Getekend arbeidscontract

• Werkgeversverklaring

• Kopie bankpas

• Kopie bankafschrift waar salaris op gestort wordt

• Kopie WA (aansprakelijkheidsverzekering) polis

• Verhuurdersverklaring huidige verhuurder

Als je ondernemer bent:

• Kopie ID (passpoort of identiteitskaart)

• Jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar

• Uittreksel Kamer van Koophandel

• (bij freelancer) intentieverklaring van opdrachtgever(s)

• Kopie bankpas

• Kopie bankafschrift waar salaris op gestort wordt

• Kopie WA (aansprakelijkheidsverzekering) polis

• Verhuurdersverklaring huidige verhuurder

Als je student bent:

• Kopie ID (passpoort of identiteitskaart)

• Bewijs van Duo

• Bewijs van studie/ opleiding

• (indien bijbaan) salarisstrook

• (indien bijbaan) arbeidscontract

• (indien bijbaan) werkgeversverklaring

• Garantstelling van ouders/verzorgers/ anders

• Kopie bankpas

• Kopie bankafschrift waar Duo/salaris op gestort wordt

• Kopie WA (aansprakelijkheidsverzekering) polis

• Verhuurdersverklaring huidige verhuurder

Stap 4: Zorg dat je alle gevraagde stukken binnen 3 dagen aanlevert. Marktpand zal jouw stukken controleren op betrouwbaarheid.

Stap 5: Marktpand stelt het huurcontract op. Je krijgt deze per e-mail toegestuurd. Bij akkoord kun je het huurcontract digitaal ondertekenen.

Stap 6: Je doet samen met de verhuurder de incheck en sleuteloverdracht van je nieuwe woonruimte. Maak bij incheck en oplevering van de woonruimte foto’s van de staat van de woonruimte. Noteer eventuele gebreken en deel deze informatie en foto’s met je verhuurder.

Gefeliciteerd en veel plezier in je nieuwe woonruimte!

Welke documenten moet ik aanleveren, als ik mag huren?

Wanneer Marktpand de administratieve afhandeling regelt, neemt Marktpand contact met je op per e-mail. Wij sturen je een link van huurcheck met het verzoek om een profiel aan te maken en onderstaande documenten te uploaden zoals:

Als je in loondienst bent:

• Kopie ID

• Drie Recente loonstroken

• Getekend arbeidscontract

• Werkgeversverklaring

• Kopie bankpas

• Kopie bankafschrift waar salaris op gestort wordt

• Kopie WA (aansprakelijkheidsverzekering) polis

• Verhuurdersverklaring huidige verhuurder

Als je ondernemer bent:

• Kopie ID (passpoort of identiteitskaart)

• Jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar

• Uittreksel Kamer van Koophandel

• (bij freelancer) intentieverklaring van opdrachtgever(s)

• Kopie bankpas

• Kopie bankafschrift waar salaris op gestort wordt

• Kopie WA (aansprakelijkheidsverzekering) polis

• Verhuurdersverklaring huidige verhuurder

Als je student bent:

• Kopie ID (passpoort of identiteitskaart)

• Bewijs van Duo

• Bewijs van studie/ opleiding

• (indien bijbaan) salarisstrook

• (indien bijbaan) arbeidscontract

• (indien bijbaan) werkgeversverklaring

• Garantstelling van ouders/verzorgers/ anders

• Kopie bankpas

• Kopie bankafschrift waar Duo/salaris op gestort wordt

• Kopie WA (aansprakelijkheidsverzekering) polis

• Verhuurdersverklaring huidige verhuurder

Zorg dat je alle gevraagde stukken binnen 3 dagen kan aanlevert. Marktpand zal jouw stukken controleren op betrouwbaarheid.

Wanneer ontvang ik het huurcontract?

Stap 1: Zorg dat je alle stukken binnen 3 dagen aanlevert. Marktpand zal jouw stukken controleren op betrouwbaarheid.

Stap 2: Als Marktpand alle stukken heeft ontvangen en gecontroleerd, wordt het huurcontract opgemaakt. Je krijgt deze per e-mail toegestuurd. Bij accoord kan het huurcontract digitaal ondertekend worden.